Dry Needling

Vanuit de acupunctuur is Dry Needling ontstaan. Acupunctuur richt zicht meer op de Oosterse denkwijze en dry needling op de Westerse. Waar bij acupunctuur de energiebanen in het lichaam worden beïnvloed, wordt bij Dry Needling de spieren getriggerd. Vooral bij verkrampte spieren of (chronische) spierklachten kan Dry Needling zeer effectief zijn.

Wanneer een spier overbelast is of raakt, ontstaan er knopen, bij Dry Needling triggerpoints genoemd. Deze triggerpoints zoekt de fysiotherapeut op en prikt ze aan met een naald. Doordat er geen vloeistof aan te pas komt, maar een droge naald gebruikt wordt, heet deze methode Dry Needling.

Er zijn verschillende manieren waarop deze triggerpoints, of knopen, kunnen ontstaan in de spieren. Dit kan door simpelweg een verkeerde beweging maken, maar ook door langere tijd een verkeerde houding. Na bijvoorbeeld een ongeluk of door een sportblessure. Er is geen eenduidig antwoord waarom een triggerpoint ontstaat. Wel is gebleken dat Dry Needling zeer effectief is bij de behandeling hiervan.

Fysiotherapeut Rens Klaver zal uw pijnlijke of stijve spier(en) onderzoeken en kijken of er ergens een triggerpoint is. Heeft hij er één of misschien wel meerdere gevonden, zal hij uitleggen wat hij gaat doen. Uiteraard is hygiëne in dezen heel belangrijk, hij gaat immers in uw huid prikken. De handschoenen gaan aan en het plekje waar hij gaat prikken wordt schoongemaakt. De naalden die gebruikt worden zijn allemaal steriel en per stuk verpakt. Nadat deze gebruikt zijn, gaan ze ook in een aparte naaldcontainer die wij bij de apotheek inleveren.

De triggerpoint is gevonden, de voorbereidingen zijn genomen en nu gaat het echte prikken beginnen. De naalden zijn heel dun, net zoals een naald bij acupunctuur. Rens tikt de naald in de triggerpoint, waardoor deze ontspant of los springt. De spier voelt gelijk ontspannen en bewegen gaat weer makkelijker. Soms kan er naderhand een soort spierpijn achter gevoel zijn, dit trekt snel weer weg.

Wij krijgen vaak de vraag of Dry Needling pijn doet. Dit is een lastige vraag om te beantwoorden, de pijngrens ligt voor iedereen weer anders. Onze mening is wel dat het zo min mogelijk pijn hoort te doen. Sowieso is het inbrengen van de naald vrij pijnloos. Wanneer de naald de triggerpoint of knoop raakt, kan er een soort tinteling, elektrisch schokje of aanspanning van de spier plaatsvinden. Dit kan als vervelend worden ervaren.

Lees op onze Facebook pagina het bericht wat Rens schreef over Dry Needling: https://www.facebook.com/fysiotherapiezwaag/