Rugklachten

U kent het wel, één verkeerde beweging en het schiet in uw rug. Of net even te zwaar tillen en daar is de pijn. Maar ook een verkeerde houding of de manier waarop u beweegt kan klachten aan uw rug veroorzaken. Het is de meest voorkomende klacht die wij zien in onze praktijk, rugpijn. Het begint vaak met een stijf gevoel of zeurende pijn in de rug dat steeds erger wordt. Rugpijn kan u belemmeren in uw dagelijkse bezigheden.

Een heel vervelende klacht dus waar onze fysiotherapeuten u graag weer vanaf helpen. Tijdens de intake proberen we te achterhalen waardoor de pijn is ontstaan. Is dit plotseling gekomen of sluimert het al langer? Beperkt de pijn u in uw dagelijkse activiteiten of heeft u alleen bij een bepaalde beweging last? Vragen die tijdens de intake gesteld kunnen worden. Wanneer de fysiotherapeut uw rugklachten in kaart heeft gebracht, gaan we over tot de behandeling van uw pijn. Dit doen wij doormiddel van een individueel behandelplan. Geen rug is hetzelfde vinden wij. Met de behandelingen in de praktijk en de oefeningen die u mee krijgt om thuis te doen, zult u zien dat er al na enkele behandelingen verlichting van de pijn zal zijn. Met de oefeningen versterkt u ook uw rugspieren. Des te sterker uw rugspieren zijn, des de kleiner de kans is dat de klachten weer terugkeren.

Wanneer u last heeft van uw rug is het belangrijk dat u zo normaal mogelijk blijft bewegen. Niets forceren uiteraard, maar wel in beweging blijven. Doet u dit niet dan kan de pijn erger worden. Gaat u dus lekker wandelen of fietsen. Zwaar werk, zwaar tillen of langere periodes in één houding zitten of staan kunt u beter niet doen.