Medical taping

Bijna iedereen kent wel de gekleurde tape die fysiotherapeuten gebruiken. De elastische tape is niet alleen vrolijk van kleur, maar heeft natuurlijk ook een functie. Medical taping is een vorm van tapen waarbij de elastische tape de spieren ondersteunt, zonder dat het de beweging beperkt. Door de tape op de juiste manier aan te brengen, kan het de spieren rust geven of juist op spanning brengen. Dit is afhankelijk van de klachten die u ervaart.

Medical taping wordt vaak gebruikt bij schouder, nek en rugklachten. Maar ook enkels en knieën worden vaak ingetapet. Ook bij sportblessures is het een ideale aanvulling op de reguliere behandeling. De taping kan vocht en ontstekingen verminderen. Ook geeft de tape meer steun waardoor bijvoorbeeld een enkel niet meer dubbel kan klappen. Daarnaast kan medical taping gebruikt worden om een verkeerder houding te corrigeren of bij uitstralende pijn, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn.

Wanneer de elastische tape wordt aangebracht, zorgt deze voor meer ondersteuning van het weefsel, de spier of het gewricht. De tape tilt de opperhuid een stukje op van de pijnlijke onderlaag. Hierdoor ontstaat er ruimte wat de druk en de spierspanning verminderd. De pijnlijke plek zal snel minder pijnlijk voelen. Doordat de pijn afneemt, komt het lichaamseigen herstelproces in actie. Bewegen wordt weer makkelijker.

Frank Fennis heeft een speciale Medical taping cursus gedaan. Hierdoor weet hij precies hoe hij onze Cure tape aan moet brengen. Tijdens de intake zal hij uitzoeken wat de pijn veroorzaakt en of medical taping een oplossing voor deze klachten kan zijn. Hierna gaat hij het probleemgebied onderzoeken. Hij zal de spieren in verschillende posities duwen om te kijken wat pijnlijk is en wat verlichting geeft. Op deze manier weet hij precies hoe hij de tape aan moet brengen op de huid.

Onze Cure tape heeft een antiallergische lijmlaag. Hierdoor is de tape voor iedereen geschikt. De tape is daarnaast ademend. De tape mag nat worden, douchen met de tape is geen probleem. Soms kunnen de randen wat los laten, dat is geen enkel probleem. Dit verminderd de werking van de tape niet. Uw fysiotherapeut zal aangeven wanneer u de tape er weer af mag halen. Gaat u de tape eraf halen? Maakt u deze dan eerst nat. Dan kunt u de tape makkelijk van de huid rollen.

Bij het aanbrengen van de tape is het belangrijk dat deze goed op de huid kan hechten. Gebruikt u voor de behandeling daarom geen bodylotion of andere vette crèmes. Ook is het handig als de huid haarvrij is. De tape blijft dan beter zitten en is makkelijker te verwijderen.