Echografie

De meeste mensen kennen echografie van een verloskundige praktijk of het ziekenhuis. Maar ook een fysiotherapeut kan echo’s maken. Frank Fennis heeft hiervoor een speciale opleiding gevolgd. Hij weet hoe het echo apparaat werkt en hoe hij de beelden moet lezen. Heel handig, dan hoeft u niet meteen naar het ziekenhuis, waar vaak wachtlijsten gelden.

Om een duidelijk beeld te krijgen wat er in het lichaam gebeurd, kan Frank Fennis het echo apparaat erbij pakken. Met de echokop en geleidende gel gaat hij over de pijnlijke spieren. De echokop zend geluidgolven, deze kunnen wij niet horen, uit en vangt de golven die worden teruggekaatst weer op. De teruggekeerde geluidgolven worden in beeld omgezet die Frank dan af kan lezen op het apparaat. Tijdens een echografie kunnen spieren, pezen, banden en slijmbeurzen in beeld worden gebracht.

Echografie wordt als aanvulling op een reguliere behandeling gebruikt. Voornamelijk wanneer Frank een duidelijker beeld wilt krijgen waar de pijn vandaag komt of een diagnose wilt bevestigen of uitsluiten. Doordat Frank goed kan zien waar de pijn vandaan komt, is een behandelplan om maat makkelijker te maken.

De geluidgolven die bij echografie worden uitgezonden, zijn niet schadelijk voor het lichaam. Hierdoor kan dit type behandeling vaker worden gedaan. Vaak wordt er gedurende het behandeltraject verschillende scans gemaakt om de voorderingen te beoordelen.